ATV & Fyrhjulingar

Suzuki Kingquad 400FI

KingQuad 400FI är utrustad med Suzukis avancerade bränsleinsprutning som ger en betydande ökad prestanda i mellanregistret. Den har liksom sina föregångare valbar fyrhjulsdrift. Med hjälp av ett reglage monterat på styret kan föraren enkelt skifta mellan tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. När den är inställd på fyrhjulsdrift ger den en vridmomentskänslig framdifferential, maximal dragkraft och lättstyrdhet. Ett hållbart kardandrivningssystem levererar kraft till hjulen.

LT-A400FI är utrustad med SACS (Suzuki Air/Oil Cooling System) vilket betyder att en oljekylare som är monterad högt uppe i den främre karossen ger extra kylarhjälp till luftkylningen. Elstarten får i gång motorn och en ryckstart finns installerad som back-up.

KingQuad 400Fi har ett stålrörschassi med oberoende fjädring fram och dubbla dämpare bak. Denna lösning är unik i kategorin. Den oberoende fjädringen bidrar givetvis till körkomforten. Fjädringsvägen bak och fram är 17 cm. Fjädringen ger en utjämnande markfrigång med låg tyngdpunkt.

Motorn och chassit skyddas av en lättviktig och stark hasplåt. Materialet är kraftigt nog att stå emot exempelvis upprepade stenskott, men fortfarande så slätt att eventuella hinder glider under maskinen utan att fastna.

Fotskydden har integrerade upphöjda fotpinnar samt rymliga dräneringshål som för bort jord, lera och vatten.

Dubbla 35 watts strålkastare med hel- och halvljus ger god sikt. En kombination av backlampa, baklyktor och bromsljus är monterad skyddat bakom sätet. Stuvutrymmena är förbättrade med ett fack på 4 liter placerat, och därmed skyddat, under sätet.
Finns i grönt och rött.

Suzuki Kingquad 500XP

Kingquad 500XP - med servo
Kingquad 500XP med servostyrning är kraftfull, smidig och lättanvänd. Servostyrning är ett system som med hjälp av en elmotor hjälper till att vrida på hjulen vilket gör att det inte blir tröttsamt för föraren att köra/hantera den även om man kör en längre tid. Det är många som har efterfrågat en fyrhjuling med servo i den här storleken och här är den nu. Den elektroniska servostyrningen är högt placerad på hjulingen för att inte påverkas av väta, skräp och bråte när du är ute och kör i tuff terräng. För yrkesfolk är servon ett måste, för privatpersoner är den bara oerhört bekväm. Med Kingquad 500XP känns det som att vi kommit till nästa generations fyrhjulingar, något vi är stolta över.

Vridsensor
Allt fler har upptäckt terränghjulingen som ett både underhållande och användbart fordon. Kingquad 500XP, har många smarta förbättringar jämfört med tidigare modeller. Förutom att körningen, tack vare servostyrningen, blir roligare, säkrare och mindre uttröttande är modellen utrustad med en vridsensor som känner av stötar och aktiverar en elmotor som hjälper föraren att parera stöten.

Motorn
Den automatväxlade 500 kubikmotorn har ett beprövat bränsleinsprutningssystem taget från motorcyklarna. Det gör att KingQuaden blir lättare att starta och ger bättre respons på gasen. Motorn är optimerad för att prestera stabilt på alla varvtal och för att ge rejäl extra kraft på höga varv. KingQuad 500XP är även utrustad med ett avancerat motorbromssystem för att minimera problemet med spinnande hjul i nedförsbackar. Dragkrok och 12 voltsuttag är standard.

Finns i rött, grönt och grått.

Suzuki Kingquad 750XP

SERVO
Vår mest kraftfulla fyrhjuling, KingQuad 750XP med servo. Den stora fördelen med servostyrning är att du kan jobba med din ATV under en längre tid utan att uppleva att det blir tröttsamt att köra/hantera den. Styret är högre placerat och vinklat mot föraren vilket ger bättre körkomfort. Den elektroniska servostyrningen är högt placerad på hjulingen för att inte påverkas av väta, skräp och bråte när du är ute och kör i tuff terräng. Slag som man kan känna i styret lyser här med sin frånvaro. Att köra en KingQuad 750 med servostyrning är en riktigt behaglig upplevelse.

QUADMATIC
En annan riktigt bra egenskap är växellådan QuadMatic och vridmomentsavkännande diffbroms fram. QuadMatic växellådan är helt automatisk och drivs av en stark rem och centrifugalkoppling. Ett avancerat motorbromssystem reducerar frikopplingseffekten för att man skall kunna kontrollera farten i brant sluttande terräng.

En användarvänlig växelväljarkuliss monterad på vänstra sidan låter föraren lätt och säkert välja låg, hög, neutral eller back. Främre och bakre pakethållare är lackade i tålig färg med ”wrinkle-finish” för ökad hållbarhet. Ett lättillgängligt, vattentätt stuvutrymme finns monterat på höger framskärm.

MOTOR & TRANSMISSION
Genom att öka cylinderdiametern till 104 mm, ökar slagvolymen på modellen från 695cm³ till 722 cm³. Den redan existerande motorstyrkan kvarstår. Den har en fyrventilig, vätskekyld fyrtaktsmotor, med dubbla kamaxlar, som är tiltad framåt 48 grader för att optimalt rymmas i chassit. Motorn har bränsleinsprutning, en teknologi som hjälpt Suzuki att kamma hem vinster i motorcykel- såväl som i ATV-tävlingar. Insprutningssystemet förbättrar gassvaret och bränsleeffektiviteten, allt medan den levererar jämn kraft och säkrare starter.

Genom att kombinera den nya större cylindern och prestandan till följd av insprutningssystemet får vi ännu mer kraft och gas i låg och mellanregistret. Föraren kommer att känna kraften även i det övre registret.

För att förbättra hållbarheten och för att underlätta underhållet har KingQuad 750X/XP fått ett luftfilter som innehåller både papper och skum. Pappersfiltret ger den bästa filtereffekten och det yttre skum elementet är lätt att tvätta. Detta förlänger intervallen mellan nödvändiga byten av pappersfiltret och bevarar den förstklassiga filtreringen i hela systemet.

KingQuad använder en varvtalsbegränsare för maximal kontroll när du lägger i backen. 2008 ökades rpm gränsen till 7000 rpm. Det gav mer kraft i förhållanden med dåligt fäste.

Den encylindriga motorn använder två balansaxlar för jämn körning. Motorn är upphängd i gummifästen.

CHASSI & FJÄDRING
Benämningen KingQuad har alltid handlat om ett starkt chassi med förstklassig komfort och bruksprestanda. Den här maskinen erbjuder en förstklassig körning för både för arbete och fritidskörning. Den oberoende fjädringen med A-armar fram är justerbar i fem steg för maximal användbarhet. Fjädringen tillåter 18 cm fjädringsväg.

Den oberoende bakre fjädringen använder lower nedre A-armar och övre I-armar med stöd från en krängningshämmare. Individuella stötdämpare bak är också justerbara i fem steg och tillåter 205 mm fjädringsväg.

Dubbla hydrauliska skivbromsar är monterade fram. Bakdelen har ett superstarkt multidisk bromssystem med tre skivor i oljebad. En fullängds hasplåt skyddar chassit och motorn.

LT-A750 är en gedigen arbetsmaskin med mer motor än vad du egentligen behöver. Tillsammans med våra fina tillbehörspaket kan du skräddarsy maskinen så att den passar just dina behov redan innan den lämnar butiken. Troligen marknadens ”mesta” och bästa allround-maskin!

Finns i rött, grönt och antracitgrå.

Kontakta oss

Johan Gunnarsson
johan.falks@koping.net
070-6848275